Peter Dijkstra wordt alom gezien als specialist op het gebied van vocale muziek en voelt zich thuis in een breed spectrum aan muziekstijlen, van Middeleeuwse polyfonie tot hedendaagse muziek. Hij heeft composities in première gebracht van een scala aan vooraanstaande hedendaagse componisten en is een gepassioneerd pleitbezorger voor jonge compositietalenten in de koormuziek.
Zijn interpretaties van de grote oratoria van Mozart, Handel en Bach werden in Duitsland geroemd. Hij won ECHO Klassik Awards voor Fauré’s Requiem (Sony Classics) en Schnittke’s Choir Concerto (BR Klassik), Diapasons d’Or voor een album met werken van Strauss, Wagner en Mahler (BR Klassik) en Poulencs Figure humaine (Channel Classics), de Preis der Deutschen Schallplattenkritik voor zijn opname van J.S. Bachs Johannes-Passion en hij werd genomineerd voor twee Grammy's. Zijn cd met a capellakoorwerken van Johannes Brahms, opgenomen met het Zweeds Radiokoor, werd in 2015 met een Edison Klassiek onderscheiden.
Verbinding
Dijkstra zet zich speciaal in voor de verbinding tussen de professionele muziekpraktijk en de amateurwereld. Hij werkt graag met amateurensembles, en is artistiek leider van vocaal ensemble MUSA. Daarnaast zet hij zich in voor jonge generaties dirigenten en geeft regelmatig masterclasses. Van 2016 tot 2020 was Dijkstra als Professor voor Koordirectie verbonden aan de Hochschule für Musik in Keulen.
Toekenningen en prijzen
Peter Dijkstra is erelid van de Royal Swedish Academy of Music. In 2013 werd hem het Gouden Viooltje toegekend, een prijs voor internationaal gerenommeerde musici uit Noord-Nederland, en in 2014 won hij de Eugen Jochum-prijs. In september 2015 werd Dijkstra aangesteld als chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor en in 2018 werd hij benoemd tot eerste gastdirigent van het Groot Omroepkoor. Sinds 2022 bekleedt hij opnieuw de functie van artistiek leider van het Chor des Bayerischen Rundfunks.