Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich voorafgaand aan haar veertigste verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, tegen de beelden waaraan ze probeert te ontsnappen door er zich al dan niet aan te conformeren en tegen haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek. Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de never ending zoektocht naar bevestiging plaatsmaakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.
Een burn-out is volgens Velissariou geen werkgerelateerde aandoening maar een ziekte van het hele systeem, zowel in fysiek, mentaal als spiritueel opzicht. Onder het motto “never waste a good crisis” doet ze het laatste deel van haar revalidatietraject dan ook in het bijzijn van het publiek. In een tempo dat haar lichaam op dat moment toelaat, rekent ze af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots, die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven.
De snoeiharde taal van Velissariou, die in een vloeiende combinatie van Engels en Nederlands, verstikkende mensbeelden aan gort wil slaan, wordt in HARDKOOR versneden met het sounddesign van Joost Maaskant en Frank Wienk (Binkbeats). Met Maaskant vormde Velissariou eerder het duo PERMANENT DESTRUCTION. Producer Frank Wienk vertaalt hun sound in HARDKOOR naar een compositie, die de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek aftast. Die compositie wordt uitgevoerd door drummer Jens Bouttery, het Nederlands Kamerkoor in samenwerking met NKK NXT-alumni. Het geheel vindt plaats in een decor, dat door ontwerper Boris Acket wordt omschreven als een “brutalistische techno-tempel”: een modulaire installatie van licht- en geluidstechniek, met een bijzondere rol voor de stemmen van het koor. De kostuums bestaan uit high fashion loungewear, ontworpen door MAISON the FAUX.
HARDKOOR is een coproductie van het Nederlands Kamerkoor in samenwerking met NKK NXT-alumni en Theater Utrecht, op uitnodiging van het Nederlands Kamerkoor.