Al bijna 90 jaar aan de top

Het Nederlands Kamerkoor werd in 1937 opgericht door Felix de Nobel. De Nobel was een invloedrijke figuur in de wereld van de klassieke muziek, als pianist en als dirigent. Al in de vijftiger jaren had het koor onder zijn leiding zo’n naam opgebouwd, dat het over de hele wereld werd uitgenodigd. Wereldberoemde componisten als Poulenc en Frank Martin begonnen op zijn uitnodiging muziek te schrijven voor het koor.

Na het vertrek van Felix de Nobel in 1972 volgden zes chef-dirigenten van faam: Hans van de Hombergh (1972-1976), Kerry Woodward (1977-1980), Uwe Gronostay (1988-1997), Tõnu Kaljuste (1998-2000), Stephen Layton (2002-2005) en Risto Joost (2011-2015). Sinds 2015 is Peter Dijkstra chef-dirigent. En gaan we door met het geven opdrachtcomposities.

De afgelopen decennia schreven belangrijke componisten werken voor het koor: David Lang, Michel van der Aa, Sofia Goebaidoelina, James MacMillan, Caroline Shaw, om er enkele te noemen uit een lange en indrukwekkende lijst. Het koor treedt op over de hele wereld. Van Lincoln Center New York City tot het Konzerthaus in Wenen. Van het Hong Kong Arts Festival tot het Adelaide Arts Festival.

Al bijna 90 jaar aan de top

Chef-dirigent Peter Dijkstra

In september 2015 werd Peter Dijkstra aangesteld als chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor. Zijn komst ontlokte bij koorliefhebbers haast een zucht van verlichting: eindelijk was een van de meest vooraanstaande koordirigenten ter wereld - die al chef was geweest van het Zweeds Radiokoor en het koor van de Beierse radio - thuisgekomen. Bij ‘zijn’ Nederlands Kamerkoor.

Meer over Peter Dijkstra
Chef-dirigent Peter Dijkstra