Laura de By

Sinds 1 januari 2022 is Laura de By (1991) zakelijk directeur van het Nederlands Kamerkoor. Zij heeft haar sporen verdiend bij Nationale Opera & Ballet waar zij onder andere perschef was en sinds 2020 werkte als Hoofd Public Affairs van De Nationale Opera. Ze haalde maar liefst twee Masters aan de Universiteit van Amsterdam, in Literary Studies en Kunst & Cultuur in het Publieke Domein, en begon haar carrière in Rome bij het museum Il Chiostro del Bramante.

Neem contact op
Laura de By

Ze is letterlijk grootgebracht met opera en klassieke muziek. “Toen ik drie weken oud was, hebben mijn ouders me al meegenomen naar de opera waar ze om en om met mij in de zogenaamde laatkomerscabine hebben gezeten. De andere helft van de tijd zaten ze dan in de zaal.” Haar moeder is actrice, haar vader staat bekend als ‘de operatandarts’; in zijn praktijk in Amsterdam-Oost wordt vooral operamuziek gedraaid. Toen ze acht was, zag ze al de hele beroemde Ring des Nibelungen in de enscenering van Pierre Audi: zestien uur Wagner, verdeeld over vier voorstellingen. “In de pauze gingen mijn zusje en ik dan rondjes rennen op het plein.”

Haar eerste ervaring met het Nederlands Kamerkoor? Ze moet even denken: “Ongetwijfeld bij een van de operavoorstellingen: Peter Sellars Only The Sound Remains (2016) staat me bij, Gesualdo, het project met De Warme Winkel in het Holland Festival (2018), aus LICHT (2019) natuurlijk, maar ook meer recent Vergeten (2021) met Arjan Ederveen. Een bijzonder project over dementie waarin het Nederlands Kamerkoor liet zien dat je ook heel persoonlijke verhalen kunt vertellen die tegelijk maatschappelijk heel relevant zijn.”

Het Nederlands Kamerkoor hoort inmiddels al 85 jaar tot de wereldtop van de koormuziek. Wat houdt de ontwikkeling naar topkunstinstituut eigenlijk in? Moeten we ons zorgen maken?

Ze lacht: “Nee, integendeel. Eigenlijk is het niet zozeer een transformatie, maar een bestendiging van de koers die artistiek directeur Tido Visser samen met chef-dirigent Peter Dijkstra met het Nederlands Kamerkoor al lang hebben ingezet: het koor staat bekend om de grensverleggende concerten en series, om de onverwachte en altijd spannende samenwerkingen, om de maatschappelijk relevante thema’s en om de geweldige educatie- en participatieprojecten. Terwijl tegelijkertijd de artistieke kwaliteit zo hoog is en blijft. Zoals de Volkskrant schreef in 2016: ‘Het Nederlands Kamerkoor blijkt voor de koormuziek wat het Concertgebouworkest is voor de orkestmuziek: een toonaangevend topensemble.’ Dat is een mooi compliment.”

Wat maakt het Nederlands Kamerkoor zo bijzonder?

“Allereerst dat de kernbezetting (inclusief de vaste zangers eromheen), eigenlijk stuk voor stuk bestaat uit solisten, het zijn allemaal zulke goede zangers. Natuurlijk is Peter Dijkstra, onze chef-dirigent, van groot belang. Hij weet echt de klankkleur van het ensemble optimaal te vormen. Belangrijk is ook dat iedereen zich medeverantwoordelijk voor het eindresultaat voelt, elk lid is als het ware mede-eigenaar van het artistieke product.”

Hoe zie je jouw rol als zakelijk directeur?

“De functie is gecreëerd om Tido een verlichting van zijn takenpakket te geven; hij kan zich nu volledig toeleggen op de artistieke ontwikkeling van het koor. Tot mijn taken horen alle zakelijke aspecten van financiën, zoals het implementeren van de cao die sinds kort geldt voor de muziekensembles. Daarnaast ben ik eindverantwoordelijk voor zaken als sponsorwerving, het meenemen van ons publiek, de Vrienden en Nobelkringleden, de stakeholders en alle andere relevante groepen in de ontwikkeling naar een topkunstinstelling op alle mogelijke manieren: door goede in- en externe communicatie, publiciteit en alles wat daar nog meer bij hoort. Samenvattend: het scheppen van voorwaarden om onze missie – het ‘waartoe zijn wij op aarde’ – zo goed mogelijk te kunnen bewerkstelligen.”

"Ik vind de stem het allermooiste instrument, zo simpel, maar tegelijkertijd kan je er alles mee vertellen, de diepste emoties, de mooiste verhalen.”

Laura de By
Nooit meer een concert missen?

Schrijf je in voor onze concertupdates!

• als eerste op de hoogte van nieuwe concerten en evenementen
  • exclusieve extra’s
  • voorrang bij kaartverkoop